Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Janet Janssen Daalen - WaarBenJij.nu Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Janet Janssen Daalen - WaarBenJij.nu

Paramaribo

Blijf op de hoogte en volg Janet

29 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

Vandaag gaan we de stad verkennen. Marleen pikt ons stipt om 10 uur op met haar auto en neemt ons mee naar de stad. Ze is helemaal verbaasd dat we zo veel willen weten en het wordt al gauw een gezellige boel. Zelf is ze ooit als vrijwilliger naar Suriname gekomen en nadat ze hier haar ware gevonden had, is ze enkele jaren geleden naar Paramaribo verhuisd. Nu heeft ze net een kindje en maandag moet ze weer aan de slag als onderwijzeres.

Ze laat ons lopend de meeste bezienswaardigheden zien maar het blijft voor ons een raadsel hoe de stad in elkaar steekt.
Het meest indrukwekkend vinden we de Palmentuin, Fort Zeelandia, de stijle brug over de Suriname rivier die naar Commewijne leidt, het presidentieel paleis aan het Onafhankelijkheidsplein, de St. Petrus en Paulus Kathedraal die helemaal van hout is en natuurlijk de prachtige koloniale woningen. Maar ook de krotten van hout die daar weer vaak naast staan maken veel indruk. We drinken een drankje aan de Waterkant, een populair verblijfsgebied en gaan dan voor een lekkere luch naar Zus & Zo. Daar boeken we een aantal excursies met behulp van Mareen.
Zondag zullen we voor het eerst een dagje de stad uit gaan. Als we weer thuiskomen horen we van Rita dat we maandagmiddag kunnen gaan kennismaken in het dierenasiel.

Na lekker wat uitgerust te hebben komen 2 andere vrijwilligsters naar het huis om Rita en Jaap te bezoeken. Het zijn 2 leuke jonge meiden, ze heten Meike en Babette en samen met hen, Rica, Jaap en Geeke, de jonge vrijwilligster die ook bij ons in huis zit, gaan we lekker uit eten.
Dat was nog een hele onderneming want we gingen op de fiets en ..... hier rijdt men links! En met het chaotische verkeer hier was de rijles van Jaap niet onnodig!
Het eerste restaurant bleek vol dus gewoon nog een kwartiertje doorgefietst en toch maar weer bij Zus & zo gegeten. Er was ook een bandje en het werd hartstikke gezellig.

• 30 Januari 2016 - 21:58

Wietske:

Wat een leuke ervaringen. Wat super zo dit te doen. Dat kinder tehuis zou ik ook wel leuk hebben gevonden. Leuk met al die mensen die komen helpen. Fijne tijd hoor.

Janet

Ik ben een echte wereldreizigster aan het worden. Net terug uit Cuba en het volgende avontuur staat voor de deur. Mooi toch om naast werk, kinderen en het overig dagelijks leven in Nederland ook de wereld te verkennen? Deze reis gaat naar Suriname. Waar het mooi weer is (ga ik van uit) en ik samen met Dicky aan de slag kan als vrijwilliger in het dierenasiel van Paramaribo. Slapen gaan we in een meisjesinternaat, waar zo'n 40 meisjes uit het binnenland verblijven, omdat ze in de stad op school zitten. Marleen en Rita zijn onze begeleidsters en in overleg kunnen we onze werktijden aanpassen en diverse excursies gaan maken. Ik kijk er erg naar uit om in het dagelijks leven van Paramaribo te duiken en ben héél benieuwd naar onze belevenissen gedurende de vier weken die we daar zullen blijven.

Actief sinds 17 Jan. 2016