Amazone, excursie naar Warappakreek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Janet Janssen Daalen - WaarBenJij.nu Amazone, excursie naar Warappakreek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Janet Janssen Daalen - WaarBenJij.nu

Amazone, excursie naar Warappakreek

Blijf op de hoogte en volg Janet

31 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

Vandaag vroeg opgestaan want we gaan op excursie. Eerst met de taxi naar het Toraricahotel. Onze gids Orlando staat al met smart op ons te wachten want we zijn aan de late kant. We rijden over de imposant hoge brug naar Commewijne en pikken later 2 mensen op. Dan rijden we door tot we bij plantage Alkmaar zijn.

Daar stappen we op een boot en varen we naar plantage Bakkie waar een ander gezelschap zich bij ons voegt en ook de tweede gids, Yves. We gebruiken hier het eerste deel van de lunch en krijgen een rondleiding. De zeer giftige slang die we zien wordt even een kopje kleiner gemaakt. Dan gaan we weer de rivier op. Na een poosje langs allerlei plantages gevaren te hebben (eentje heet er Nijd en Spijt, er zit een spannend verhaal aan vast) komen we in de Warappakreek. Deze wordt steeds smaller en het is grappig om te zien hoe vierogige visjes met ons mee zwemmen terwijl ze steeds boven het water zwemmen. We zijn erg onder de indruk van de knaloranje Ibissen.

Uiteindelijk komen we uit bij zee en draaien daar weer om, om na een poosje te stopen en lopend een stukje het oerwoud in te gaan. En daar is het feest. Denk je een beetje aan de muggen gewend te zijn geraakt, wordt je aangevallen door honderden muggen die allemaal massaal door onze kleren heen weten te prikken. Gauw weer terug naar de boot dus.

Dan gaan we naar een plantage waar we het tweede deel van de lunch geserveerd krijgen, heerlijke nassie. We krijgen ook hier een rondleiding. Er wonen zo'n 300 mensen en er is een basisschooltje. De oudere kinderen moeten dus naar de stad in een internaat zoals het onze. We krijgen een heel bijzondere vis te zien die zichzelf helemaal opblaast als hij uit het water wordt getild. Het is de giftige kogelvis.

Uiteindelijk varen en rijden we weer terug en zijn we rond 5 uur weer in de stad. Het was een geweldige ervaring.

• 02 Februari 2016 - 09:01

Mieke:

Het verslag klinkt ERG goed maar ik ben wel heel nieuwsgierig naar nog meer foto's ;-)

• 02 Februari 2016 - 11:19

Corrie:

Wel de goede muggen hoop ik. Geen last gehad van de kogelvis?

Janet

Ik ben een echte wereldreizigster aan het worden. Net terug uit Cuba en het volgende avontuur staat voor de deur. Mooi toch om naast werk, kinderen en het overig dagelijks leven in Nederland ook de wereld te verkennen? Deze reis gaat naar Suriname. Waar het mooi weer is (ga ik van uit) en ik samen met Dicky aan de slag kan als vrijwilliger in het dierenasiel van Paramaribo. Slapen gaan we in een meisjesinternaat, waar zo'n 40 meisjes uit het binnenland verblijven, omdat ze in de stad op school zitten. Marleen en Rita zijn onze begeleidsters en in overleg kunnen we onze werktijden aanpassen en diverse excursies gaan maken. Ik kijk er erg naar uit om in het dagelijks leven van Paramaribo te duiken en ben héél benieuwd naar onze belevenissen gedurende de vier weken die we daar zullen blijven.

Actief sinds 17 Jan. 2016