Vogeltjes, asiel en koning David - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Janet Janssen Daalen - WaarBenJij.nu Vogeltjes, asiel en koning David - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Janet Janssen Daalen - WaarBenJij.nu

Vogeltjes, asiel en koning David

Blijf op de hoogte en volg Janet

01 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Zoals ik al eerder vermeldde, is er hier een bijzonder gebruik. Veel mannen hebben een zangvogeltje dat ze in een kooitje overal mee naartoe nemen. Achter op de brommer en naar de markt, geen probleem. Het vogeltje kost enkele duizenden SRD'S, een flink kapitaal, en dat terwijl ze vaak straatarm zijn. Ze gaan ermee naar wedstrijden. De prijzen zijn alleen voor de eer. Er valt dus geen geld mee te verdienen. Het is wel een bijzonder gezicht zo op straat.

Vandaag doen we niet zo veel. We fietsen nog naar de stad. Ik naar de Venuzuelaanse ambassade omdat ik had gehoord dat ik hier op Spaanse les zou kunnen, maar dat was al begonnen. Er waren al 5 lessen geweest en de regel is: 3 lessen gemist en je wordt gewipt. En regels zijn regels, dus helaas ...

's Middags gaan we eindelijk kennismaken in het dierenasiel. We worden verwelkomd door Mariska Bemelmans. Zij runt het asiel en komt oorspronkelijk uit Geleen. Het is een geblaf van jawelste. We zullen dan ook moeten werken met oordoppen. Wat een lieverds zitten hier. Ze willen allemaal wel een aai over hun bol. Ze zien er ook best goed uit en het is erg schoon en stinkt niet. Het zijn er ongeveer 140. Dicky heeft nog gevraagd of ze de zwerfhond die ons vandaag heeft achtervolgd mocht brengen, maar daar was geen sprake van. Ze zijn heel selectief. De man die ondertussen probeerde 2 honden te kopen en erop af te dingen, werd verontwaardigd weg gestuurd. Zij vertrouwde zijn motieven niet. Er was ook een Chinees bij ...
Er zijn maar een stuk of30 katten. Heel erg mooi en lief. In Suriname houdt men over het algemeen niet van katten en je ziet ze dan ook amper, al helemaal niet op straat. Geen zwerfkatten probleem dus.

Rita heeft een telefoontje gehad of ze met alle meisjes naar een musical van de Evangelische broederschap wil komen en wij mogen mee. Tegen de avond dus met 2 busjes vol met vrouwen en Jaap naar de voorstelling in de kerk. Echt heel mooi. Het ging over koning David en Batseba en de moraal van het verhaal was: gij zult niet vreemd gaan! De meiden vonden het ook helemaal geweldig en we leren er een paar al een beetje beter kennen.

Janet

Ik ben een echte wereldreizigster aan het worden. Net terug uit Cuba en het volgende avontuur staat voor de deur. Mooi toch om naast werk, kinderen en het overig dagelijks leven in Nederland ook de wereld te verkennen? Deze reis gaat naar Suriname. Waar het mooi weer is (ga ik van uit) en ik samen met Dicky aan de slag kan als vrijwilliger in het dierenasiel van Paramaribo. Slapen gaan we in een meisjesinternaat, waar zo'n 40 meisjes uit het binnenland verblijven, omdat ze in de stad op school zitten. Marleen en Rita zijn onze begeleidsters en in overleg kunnen we onze werktijden aanpassen en diverse excursies gaan maken. Ik kijk er erg naar uit om in het dagelijks leven van Paramaribo te duiken en ben héél benieuwd naar onze belevenissen gedurende de vier weken die we daar zullen blijven.

Actief sinds 17 Jan. 2016