Laatste werkdag in het asiel - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Janet Janssen Daalen - WaarBenJij.nu Laatste werkdag in het asiel - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Janet Janssen Daalen - WaarBenJij.nu

Laatste werkdag in het asiel

Blijf op de hoogte en volg Janet

24 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Vandaag een bijzondere dag. We gaan voor het laatst werken in het asiel en mogen ook mee met het hondenvoederproject op de vuilnisbelt. Hier hebben we lang naar uit gekeken.

Na een paar uurtjes gewoon meewerken is het zo ver. Anita en Jerome halen ons op bij het asiel en we gaan op pad. Al vóór de vuilnisbelt zien we honden aan komen lopen die al weten wat hen te wachten staat. Het zijn over het algemeen mooie honden en al snel wordt duidelijk dat er verschillende roedels zijn met allemaal een eigen leider. We vinden het prachtig om te zien wat Anita en Jerome doen. De honden worden dagelijks gevoerd. We komen ook op een schroothoop waar mensen wonen die hun geld met het schrootbedrijf verdienen. Voor ons lijkt het een zooitje maar er schijnt wel een goede boterham mee verdiend te kunnen worden. Maar voor de honden zorgen ze dus schijnbaar niet.

Nadat we weer bij het asiel zijn afgezet maken we nog wat groepsfoto's van de collega's daar en nemen we met pijn in het hart afscheid. We hebben een fijne tijd gehad en het idee dat we een zinvolle bijdrage hebben kunnen leveren.

's Avonds is er een talentenavond in het internaat. De meisjes gaan allemaal optreden of hebben mooie tekeningen gemaakt. De meiden uit de vrijwilligersprojecten hebben ook een dansje ingestudeerd. Het wordt een leuke avond en tot onze verrassing 'mogen' Dicky en ik ook aan de slag. Dicky krijgt de opdracht om in het Surinaams een gedicht voor te dragen. Nou ga er maar eens aan staan. En ik mag een dansje doen. Tegen het einde van de avond krijgen we van de andere vrijwilligers allebei een popje dat ze naar ons voorbeeld gemaakt hadden. Super!
We trakteren iedereen nog op een ijsje en dan zit het er weer op.

Janet

Ik ben een echte wereldreizigster aan het worden. Net terug uit Cuba en het volgende avontuur staat voor de deur. Mooi toch om naast werk, kinderen en het overig dagelijks leven in Nederland ook de wereld te verkennen? Deze reis gaat naar Suriname. Waar het mooi weer is (ga ik van uit) en ik samen met Dicky aan de slag kan als vrijwilliger in het dierenasiel van Paramaribo. Slapen gaan we in een meisjesinternaat, waar zo'n 40 meisjes uit het binnenland verblijven, omdat ze in de stad op school zitten. Marleen en Rita zijn onze begeleidsters en in overleg kunnen we onze werktijden aanpassen en diverse excursies gaan maken. Ik kijk er erg naar uit om in het dagelijks leven van Paramaribo te duiken en ben héél benieuwd naar onze belevenissen gedurende de vier weken die we daar zullen blijven.

Actief sinds 17 Jan. 2016