Aan het werk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Janet Janssen Daalen - WaarBenJij.nu Aan het werk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Janet Janssen Daalen - WaarBenJij.nu

Aan het werk

Blijf op de hoogte en volg Janet

02 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Vandaag is het zo ver. We gaan aan de slag, van 2 tot 6 lekker aan het werk. Jaap loodst ons er naartoe door het drukke verkeer. Hij hoopt dat we het in 2 dagen zelf wel kunnen op de fiets. Het probleem is het eenrichtingsverkeer, de heenweg is weer een andere dan de terugweg.

Mariska zet ons onmiddellijk aan het werk. We mogen het grootste deel van de 127 honden eten gaan geven. Ze zitten met 3, 4 of 5 honden in keurige hokken. We mengen in de keuken nat en droogvoer door elkaar en werken hok voor hok af. Alle honden zijn even lief. De een wat onstuimiger dan de ander. En sommigen heel bang. De kunst is dat ze elkaars eten niet opeten en de snelle eters proberen we dan ook bezig te houden als de anderen nog eten. Een lekkere knuffel en wat spelen helpt. En soms moet je gewoon het hok uit omdat ze anders niet willen eten.

Na ons werk worden de honden door anderen uitgelaten op de speelweiden. Dat wil zeggen, grote zandbakken waar ze lekker kunnen racen en hun behoefte kunnen doen. Ondertussen worden dan hun hokken schoongemaakt.

De nieuwere honden en de puppies zitten nog buiten in benches. Die voeren we ook en daar gaan we zelf mee wandele,n waarna we de benches schoonmaken. En dan zijn de poezen aan de beurt. Het zijn er maar een stuk of 30. Dat gaat een stuk sneller. Ook hier zijn schattige kittens bij.

Halverwege de middag kwam de ambulance terug met en dode herdershond. Van de trap gevallen en zijn nek gebroken, was het verhaal .....
De hond wordt onmiddellijk gecremeerd.
Ook kwam er een man met 3 heel kleine poesjes. De moeder was weg en hij had geen tijd ervoor te zorgen. Wij dus ook niet, zijn eigen probleem, dus neem maar weer mee. Zo wordt er hier een schifting gemaakt tussen het mogelijke en onmogelijke.

Als Jaap ons om 18 uur komt ophalen zijn we moe maar voldaan. Mariska is nog lang niet klaar. Die moet alle probleemgevallen nog gaan verzorgen en dan nog eens met de administratie beginnen. Dat wordt wel weer lekker laat, zoals iedere dag, 7 dagen per week. We hebben grote bewondering voor haar.

Het asiel heeft ook een Facebookpagina. Dierenasiel Suriname. Voor een website is geen tijd en geld helaas. Want het is hard nodig om baasjes te vinden voor al deze lieve dieren.

Thuis een biertje gehad van Jaap. Babette en Meike kwamen nog langs en het werd weer een ontspannen avondje.

Janet

Ik ben een echte wereldreizigster aan het worden. Net terug uit Cuba en het volgende avontuur staat voor de deur. Mooi toch om naast werk, kinderen en het overig dagelijks leven in Nederland ook de wereld te verkennen? Deze reis gaat naar Suriname. Waar het mooi weer is (ga ik van uit) en ik samen met Dicky aan de slag kan als vrijwilliger in het dierenasiel van Paramaribo. Slapen gaan we in een meisjesinternaat, waar zo'n 40 meisjes uit het binnenland verblijven, omdat ze in de stad op school zitten. Marleen en Rita zijn onze begeleidsters en in overleg kunnen we onze werktijden aanpassen en diverse excursies gaan maken. Ik kijk er erg naar uit om in het dagelijks leven van Paramaribo te duiken en ben héél benieuwd naar onze belevenissen gedurende de vier weken die we daar zullen blijven.

Actief sinds 17 Jan. 2016