Dagje vrij met een bijzondere afloop - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Janet Janssen Daalen - WaarBenJij.nu Dagje vrij met een bijzondere afloop - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Janet Janssen Daalen - WaarBenJij.nu

Dagje vrij met een bijzondere afloop

Blijf op de hoogte en volg Janet

07 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Vandaag is het zondag en zijn we lekker vrij. We hebben Rita beloofd een keer mee te gaan naar de kerk dus samen met de meisjes lopen we er heen. Het wordt best een aparte ervaring. Er worden ook nog 4 kinderen gedoopt.

Bij het asiel is er een boekenmarkt die we vervolgens gaan bezoeken. Dit doen de bestuursleden van het asiel eenmaal per maand. Dicky en ik kopen allebei een boek en gaan dan naar de tegenover gelegen dierentuin. Er zitten best leuke dieren en het ziet er goed uit. We raken nog aan de praat met een leuk stel die toevallig een poes uit het asiel hebben en gaan dan lekker naar huis.

Er zijn 2 nieuwe stagiairs gekomen, Thomas en Josfien. Ze komen uit België en gaan onderzoek doen onder homo's en transgenders. Ze zullen veel weg zijn, ook naar het binnenland. Daarvoor zullen ze worden vervoerd en krijgen ze een soort van bewakers mee. Een moeilijk maar interessant project. Tegen de avond gaan we met hen en Jaap uit eten bij Zus en zo. Het wordt weer gezellig en we fietsen door naar KKF waar een soort Chinese markt is waar van alles te koop is. Er is ook muziek en dans vanwege het Chinees nieuwjaar dat morgen plaatsvindt. Morgen is het dan ook een nationale feestdag.
Al met al lijkt het een gezellige zondag te zijn geweest, ware het niet dat dag dag een naar einde krijgt.

Als we naar huis fietsen over de Rode Kruisstraat na nog een bezoek aan Bakkerij Fernades (het is inmiddels rond 20.45 uur), signaleert Dicky al een verdacht uitziend groepje jongeren. Haar argwaan blijkt terecht. Een van hen maakt zich los met een brommertje, rijdt een keer voorbij om de boel te verkennen en komt dan terug om een flinke ruk aan mijn tasje te geven. Het hengsel is doormidden maar wonder boven wonder heeft hij het niet weten te bemachtigen. Wel blijk ik een flinke val te hebben gemaakt. Hij heeft me met fiets en al omver getrokken. Gevolg: gat in het hoofd, een lichte hersenschudding en - naar later zal blijken - een flinke kneuzing in mijn heupgewricht en ook nog eens uit mijn liezen gescheurd. Vooral die laatste twee verwondingen zullen me de rest van het verblijf in Suriname achtervolgen. Een flinke domper.

Ondertussen wordt ik - na wat verdwaast op de grond te hebben gezeten - met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht waar een vriendelijke dokter mijn hoofd hecht en ik dan nog een paar uurtjes moet blijven liggen. Tenslotte mag ik met Dicky en Rita, die intussen ook is gekomen, mee naar huis. Al met al een avontuurlijke dag om het zo maar uit te drukken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janet

Ik ben een echte wereldreizigster aan het worden. Net terug uit Cuba en het volgende avontuur staat voor de deur. Mooi toch om naast werk, kinderen en het overig dagelijks leven in Nederland ook de wereld te verkennen? Deze reis gaat naar Suriname. Waar het mooi weer is (ga ik van uit) en ik samen met Dicky aan de slag kan als vrijwilliger in het dierenasiel van Paramaribo. Slapen gaan we in een meisjesinternaat, waar zo'n 40 meisjes uit het binnenland verblijven, omdat ze in de stad op school zitten. Marleen en Rita zijn onze begeleidsters en in overleg kunnen we onze werktijden aanpassen en diverse excursies gaan maken. Ik kijk er erg naar uit om in het dagelijks leven van Paramaribo te duiken en ben héél benieuwd naar onze belevenissen gedurende de vier weken die we daar zullen blijven.

Actief sinds 17 Jan. 2016
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 7440

Voorgaande reizen:

28 Januari 2016 - 25 Februari 2016

Suriname, vrijwilligerswerk

31 Januari 2016 - 31 Januari 2016

Amazone, excursie Warappakreek

Landen bezocht: